کاسه نمد و کاربرد آن

در
دسته بندی ها: دسته‌بندی نشده

درباره موضوع کاسه نمد و کاربرد آن باید گفت که کاسه نمد ها نوعی شفت دوار هستند که برای ورود گرد و غبار به مجموعه و همینطور عدم برون ریزی مایع لغزنده همچون سیالات روغنی از داخل مجموعه به بیرون آن ساخته شده اند .

موارد کلی استفاده کاسه نمد

حال شاید برایتان این سوال بوجود بیاید که چرا باید از کاسه نمد استفاده کنیم تا گرد و غبار به داخل سیستم راه پیدا نکند . برای موضوع اول باید گفت که در صورت ورود گرد و غبار به داخل سیستم و برخورد آن ها به هر قسمت الکتریکی باید خرابی آن قسمت را به دلیل وجود اتصال کوتا در انتظار داشته باشیم . در وحله دوم در صورت ریزش سیال به بیرون مجموعه در صورت خورنده بودن سیال باید انتظار خرابی دیگر بخش ها را داشته باشیم . حتی اگر سیال خورنده نباشد ، باید انتظار از بین رفتن روتور و یا میله دوار آن محموعه را داشته باشیم زیرا بدون سیال لغرنده ، اصطحکاک بالا می رود .

گیربکس ماشین

اکثریت گیر بکس ها دارای شفت های خروجی و ورودی می باشند . طبیعتا در یک سیستم هیدرولیکی باید از برون ریزی سیال و درون ریزی گرد و غبار جلو گیری کرد . پس در خروجی و ورودی این سیستم ها یک عدد کاسه نمد گیربکس قرار می گیرد . کاسه نمد های گیربکس دو نوع هستند :

1- TC ( کاسه نمد های وایتون یا تمام لاستیکی)

2- TCW ( کاسه نمد های پشت فلزی)

میل لنگ

ابتدا می بایست اندکی میل لنگ را برای شما کاربران عزیز تعریف کنیم و سپس به نقش کاسه نمد درون میل لنگ بپردازیم . میل لنگ قطعه ای هست که حرکت خطی پیستون ها را به حرکتی دورانی تبدیل میکند.در واقع حراکت پیستون میل لنگ را به صورت دورانی به حرکت در می آورند که این موضوع باعث به حرکت درآمدن چرخ های وسیله نقلیه می شود .میل لنگ ها به شدت به روانکاری توسط سیالات روغنی ولغزنده نیاز دارند تا بتوانند عملکردی بهتر داشته باشند .

دو کاسه نمد در مجموعه میل لنگ خودرو قرار دارند. یکی از آن ها در ابتدای (اصلی) این مجموعه و دیگر در انتها (عقب) . همانطور که در قسمت های قبلی متن به وظایف کاسه نمد اشاره کردی باید متذکر شویم در این مجموعه نیز از ورودی گرد و غبار و برون ریزی سیال روان کننده جلو گیری میکنند . باید مد نظر داشته باشیم که مجموعه میل لنگ در صورت عدم وجود کاسه نمد ، بخاطر ازبین رفتن یا خرابی کاسه نمد ، به صورت کامل از کار می افتد و خرج های سنگینی را برای کاربر سیستم به همراه می آورد .

کاسه نمد و مواد اولیه آن

کاسه نمد و کاربرد آن
نیتریل

نیتریل یک اصطلاح کوتاه برای Nitrile Butadiene Rubber یا NBR است. اگرچه از آن به عنوان لاتکس NBR نیز یاد می شود ، اما هیچ لاتکس لاستیکی طبیعی (یا پروتئین های لاتکس) در مواد وجود ندارد. نیتریل یک کوپلیمر لاستیکی مصنوعی از اکریلونیتریل و بوتادین است. این دو ماده (مونومرها) در مخزن فولاد ضد زنگ قرار می گیرند . با استفاده از پلیمریزاسیون گرم یا سرد ، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد و نیتریل متولد می شود.

لاتکس نیتریل فیلتر شده و با یک آنتی اکسیدان مخلوط می شود تا مواد تثبیت شود. سپس ، مایع با افزودن مواد منعقد کننده جامد شده ، سپس در نهایت شسته و خشک می شود. مواد به دست آمده “قطعات لاسیتکی خرده” نامیده می شود. قطعات لاسیتکی خرده می تواند توسط تولید کنندگان محصولات مایع شود تا مواد لاستیکی نیتریل تولید شوند .

تاریخچه کاسه نمد ها

کاسه نمد مکانیکی محصول قرن بیستم است. به گفته مایر (1974) ، مفهوم کاسه نمد مکانیکی در سال 1900 شناخته شده بود. Schoenherr (1965) اختراعاتی را در سالهای 1913 و 1919 نشان داد که دارای ویژگی های کاسه نمد مکانیکی مدرن هستند. اولین کاسه نمد مکانیکی تجاری موفق برای استفاده در پمپ های گریز از مرکز احتمالاً توسط بخش کامرون شرکت Ingersoll-Rand در سال 1928 ساخته شد . قبل از این ، کاسه نمد های مکانیکی در ماشین های کوچک استفاده می شد.

اما در پمپ های بزرگ استفاده نمی شد. کاسه نمد کامرون برای اولین بار در تعدادی از پمپ های لوله گریز از مرکز نصب شد. ظاهراً کامرون کاسه نمد را برای استفاده عمومی نمی فروخت . تا سال 1930 کاسه نمد چند منظوره ای برای پمپ های گریز از مرکز در دسترس نبود.

امروزه علاوه بر الگوهای سطح محصول مانند شیارها و امواج مارپیچی ، موادی ساخته شده اند که دارای سطوح خاصی برای ارتقاء هیدرودینامیکی هستند. از لیزرها می توان برای تراشیدن بافت های میکروسکوپی و افزایش عملکرد روی سطح کاسه نمد ها استفاده کرد. مواد پیزوالکتریک و کنترل های الکترونیکی برای ایجاد مهرهای قابل کنترل واقع در حال بررسی هستند. استفاده از الگوها ، سطوح و کنترل های مخصوص کاسه نمد یک فناوری نو ظهوراست که به سرعت در حال توسعه است و نوید بخش آینده است.