وبلاگ
Featured

در

قسمت عظیمی از ماشین ها از قطعات لاستیکی تشکیل شده است و همه آنها با هم کار می کنند تا یک دستگاه واحد و کاربردی ایجاد کنند. علاوه بر این ، از مواد مختلفی برای ساخت قطعات خودرو استفاده می شود. یکی از این مواد لاستیک طبیعی و مصنوعی است که در قسمت های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند.

Featured

در

کاسه نمد و هر آنچه که باید در مورد طول عمر این قطعه بدانید _ عوامل خرابی کاسه نمد _کاسه نمد یکی از قطعاتی است که باید در سرویس های دوره ای…

در

ترکیب بوجود آورنده قطعات لاستیکی در اصفهان، الاستومرها بر اساس مواد پلیمری می باشد، پلیمر ها نیز به خودی خود یا از لاتکس طبیعی تشکیل شده اند و یا به شکلی مصنوعی تولید گشته اند. بیش از 32 نوع الاستمور مصنوعی، تعداد روش هایی است که بشر توانسته توسط آن ها الاستمور تولید نماید. ابتدا در اولین مرحله باید فرمولی بدست بیاید که خصوصیات بخصوصی همچون سختی، رنگ، درجه مقاومت شیمیایی یا تغییر شکل باقیمانده و سایر موارد در نتیجه آن حاصل شود.

ساخت قطعات لاستیکی در اصفهان
تولید کننده قطعات لاستیکی در اصفهان

مرحله اول: تهیه فرمولاسیون

در این مرحله افزودنی هایی که بیش قطعات لاستیکی ماشین را تشکیل می دهند، مثل (NBR، EPDM، FPM…) مخلوط می شوند تا ماده بدست آمده برای تهیه قطعات لاستیکی در اصفهان را فرمولاسیون بنامیم.

در صورت بروز هر گونه تغییر در اجزاء اصلی فرمولاسیون، ممکن است تغییر چشم گیری در نتیجه را به ما ارائه بدهد.ممکن است در بین این نتایج، نتایج پر ضرری نیز موجود باشد.

به عنوان مثال، نمی توانیم انتظار این را داشته باشیم که دو مورد را در کنار هم در یک فرمولاسیون داشته باشیم. مثلا همانقدر که NBR در عملکرد در دمای پایین خوب است، مثاومت شیمیایی خوبی نیز از خودش دربرابر روانکننده ها نشان دهد. فرمول الاستومری، در میان سایر افزودنی ها، حاوی موارد زیر است:

  1. شتاب دهنده های عمل ولکانیزاسیون
  2. رنگدانه ها
  3. تثبیت کننده های پیری ناشی از نور خورشید، ازن…
  4. نرم کننده هایی که انعطاف پذیری را بهبود می بخشد و شکنندگی را کاهش می دهد.
  5. بازدارنده آتش، بازدارنده شعله، عوامل ضد الکتریسیته ساکن …
  6. پرکننده هایی که اثر آن فقط افزایش چگالی فرمولاسیون است…

پس از طراحی فرمول، پلیمر پایه میکسر را تغزیه می کند، به عنوان مثال. موادیص اضافه می شوند که قبلا وزن شده اند مثل فلورالاستومر یا دیگر مواد افزودنی.

انواع مختلفی از میکسرها وجود دارد که رایج ترین آنها نوع Banbury است که شامل یک محفظه بسته می باشد که در داخل آن دو روتور به صورت مارپیچی می گیردند و همزن ها، دو غلتک صاف گرم شده، در حالی که رو به روی هم هستند، میچرخند.

فرمولاسیون مورد نظر پس از انجام مدتی مخلوط سازی مواد مختلف، به دست می آید. در نظر داشته باشید که با داشتن این ماده ، هنوز به ارتجاعی بودن ماده ای که مد نظرمان است نرسیده ایم. پس آن را مخلوط خام می نامند.

دمای کنترل شده ای برای نگهداری مخلوط خام دریک محفظه تایین می شود. مخلوط خام را می توان به عنوان یک بلوک ذخیره کرد یا به عنوان حلقه یا نوار اکسترود کرد.

مرحله دوم: پردازش قطعات لاستیکی در اصفهان

قالب گیری به صورت تزریقی به همراه فشرده سازی:

در تیتر بالا این دو کلمه در کنارهم آورده شده اند، زیرا در اصل روش، شباهت زیادی به یک دیگر دارند. پیش از این که قسمت قالب شده برای سرد شدن برود باید در دمای بالایی توسط یک قالب، به خود شکل بگیرد.

پس قالب گیری تزریغی را می توان بیشتر برای اندازه گیری های کوچک مد نظر قرار داد. قالب گیری فشناری هم برای مواقعی است که مقادیر مورد نظر کم هستند و تعداد آن ها زیاد است.

قطعات لاستیکی اصفهان ایران
قطعات لاستیکی اصفهان اورینگ

اکستروژن پروفیل، برش پروفیل و اتصال بعدی توسط ولکانیزاسیون یا چسباندن گلوله الاستومر به یک اکسترودر گرم شده الکتریکی وارد می شود که الاستومر را در امتداد پروانه ذوب و فشرده می کند تا آن را از طریق یک نازل خارج کند. قطر و هندسه نازل متفاوت است.

ماشینکاری قطعات لاستیکی در اصفهان

با ماشینکاری یک میله یا لوله از مواد مورد نظر با CNC میله به یک صفحه متصل می شود و این درحالی است که قسمتی از قطعه لاستیکی حذف می وشد تا نتیجه نهایی بدست آید.

این یک گزینه جالب است که مقادیر کم مورد نظر باشد، زیرا در این مورد هزینه قالب وجود ندارد.

……….

برش دادن

فناوری های زیادی وجود دارند که هر کدام برای موقعیت خاصی مورد استفاده قرار می گیرند(تیغه، آب، لیزر، قالب، گیوتین). این مواد به شکل حمواد کاملا ولکانیز شده و یا صفحه ای از مواد خام در می آیند.

روتومولدینگ

قالب در ظرفی پر از مواد خام قوطه ور م شود. این کار نوعی کار دستی می باشد که حالت رباتیک و یا ماشینی در آن دخالت ندارد.

مرحله سوم: ولکانیزاسیون و پس کیورینگ قطعات لاستیکی در اصفهان

در نتیجه بدست آمدن مواد خام قطعات لاستیکی در اصفهان باید آن ها را  ولکانیزه کرد که این امر یعنی می بایست آن ها به حالت در آورد که بتوانند خاصیت الاستیکی داشته باشند.

این فرایند شیمیایی به گونه ای نیست که در صورت بروز اشتباه بتوان از ابتدا آن را انجام داد. همین امر دلالت بر آن دارد که یک ماده به نام کاتالیزور واکنشی به مخلوط اضافه شود به دلیل این که ممکن است یک پراکسید آلی، اکسیدهای فلزی یا ترکیبی باشد که گوگرد آزاد می‌کند و ولکانیزاسیون آن به عنوان «سخت کردن گوگرد» شناخته می‌شود.

با این کار پل‌هایی بین زنجیره‌های پلیمری بلند ایجاد می‌شود و خصوصیت الاستیک بودن لاستیک در این حالت بوجود می آید زیرا در این حالت است که خاصیت ارتجاعی را خواهید دید و با فشردن لاستیک، لاستیک دوباره به حالت اولیه خود بر میگردد.

اتوکلاب ها می توانند مکان دیگری برای ادامه فرایند باشند زیرا این فرآیند یک فرایند بسیار آهسته می باشد و از شتاب دهنده ها در مخلوط ها برای بهبود عملکرد تولید استفاده می شود.

شرایط واکنش شاخص ما برای تایین میزان سختی لاستیک در نتیجه نهایی می باشد. فرمول الاستومر زمانی قابل استفاده است که لاستیک در نهایت بتواند پس از پخت به حالت الاستیکی خود در بیاید.

در نظر داشته باشید ولکانیزاسیون عملی است که در همان حالت قالب گیری بوجود می آید.

از طرف دیگر اکستروژن، ولکانیزاسیون یک درمان پس از فرآیند است. می توان آن را در برخی از انواع تونل بلافاصله پس از اکسترودر یا در اتوکلاوها با موادی که قبلا اکسترود شده است انجام داد.

در مورد برش و ماشینکاری، از محصولات نیمه تمام ولکانیزه استفاده می شود.

مرحله چهارم: تکمیل سطح

برخی از سیستم‌های تولیدی، مانند قالب‌گیری که رایج‌ترین مورد استفاده است، می‌توانند سوراخ‌های خاصی یا بقایای مواد را در قسمت‌ها در قسمت‌های اتصالات قالب، وارد کردن هسته‌ها در قالب‌های پیچیده یا بقایای مجرای تزریق ایجاد کنند.

با توجه به این که شکل نهایی محصولات به چه صورت می باشد، ممکن است از وسایل مختلفی برای عمل برشکاری استفاده گردد، به عنوان مثال:

  1. وسایل برش برودتی
  2. وسایل برش مکانیکی

پس از آن، تعدادی از فرآیندهای اضافی را می توان بسته به برنامه اعمال کرد، مثل :

  1. تمیز کردن قطعات
  2. درمان سطحی

در

تقريبا به گوش تمامي کساني که حتي در حوزه فني تخصص ندارند هم اسم کاسه نمد آشنا مي باشد . اما وظايف کاسه نمد چيست ؟ علائم و دلايل خرابي کاسه نمد چيست ؟ در اين مقاله با شرکت توليد قطعات لاستيکي کار و صنعت همراه شويد تا درباره ي اين قطعه بيشتر بدانيد.

علائم و دلایل خرابی کاسه نمد چیست؟

در هر قسمت دواري در يک سيستم مکانيکي برای مثال قطعات لاستیکی ماشین ، مايعي به نام مايع روانکننده وجود دارد.وظيفه Oil Seal اين است که از نشت اين ماده جلوگيري کنده وبه گرد و غبار اجازه و ورود به سيستم را ندهد. در موتور ماشين اين قطعه محرک مي تواند قسمت ورودي و يا خروجي ميل سوپاپ يا شايد هم ميل لنگ باشد.

اجزا، جنس و عملکرد Oil Seal

علائم و دلايل خرابي کاسه نمد
شرکت کار وصنعت تولیدکننده کاسه نمد با کیفیت مناسب

علائم و دلایل خرابی کاسه نمد ها داراي 3 يا 4 قسمت هستند . اين قسمت ها عبارتند از : فنر موجود در Oil Seal ، قسمت لاستيکي و نمدي شکل ، کاسه و لبه بيروني اين قطعه که براي آببندي سيستم هاي هيدروليک به کار مي روند.

فنر موجود در اين قطعه ،آن را به صورت محکم در مکان خود نگه ميدارد.همين امر باعث آببندي هرچه بيشتر مي شود.در ماکان هاي متفاوت متريال استفاده شده در ساخت فنر متفاوت مي باشد .

Oil Seal در هر مکانی که قرار گیرد وظیفه ممانعت از ورود و خروج گرد و غبار و سیالات داخلی می باشد . به صورت کلی تر می توان به تمامی واشرهایی که در مسیر آب بندی کردن یک قطعه به کار می رود را کاسه نمد می گویند.

عوامل و علائم خرابی کاسه نمد

مد نظر داشته باشيد نگه داري از Oil Seal خودرو و درکل هر کاسه نمد ديگري داراي فاکتور هاي خاص خودش است . پس اهميتي نميتوان گفت که اگر علائم و دلایل خرابی کاسه نمد شما از نظر درجه کيفي بهترين حالت را دارد هيچ خراب در آن بروز نخواهد کرد.

در عمر مفيد Oil Seal موارد زيادي موثر هست که يکي از اين موارد نحوه قرار گيري کاسه نمد در سيستم و يا سيالاتي که با آن در تماس هستند . دماي محيطي که کاسه نمد در آن در حال فعاليت است .اين ها مي توانند به خودي خود علائم و دلايل خرابي کاسه نمد باشند.

پس بايد متوجه اين فاکتور ها باشيم . براي مثال در مکان هايي که دماي محيط و حرارت در آن ها بالا است بهتر است از کاسه نمد وايتون استفاده کنيم.

انواع Oil Seal ها فقط به همين مواردختم نمي شوند.ميزان فشار و اختلاف فشار هم در صورت انتخاب Oil Seal اشتباه باعث یکی از علائم و دلايل خرابي کاسه نمد شود. براي مثال هيچ کاسه نمدي در فشار هاي بالا به اندازه کاسه نمد تمام لاستيکي قابليت مقاومت ندارد.

تشخیص در نشت لبه کاسه نمد از علائم و دلایل خرابی کاسه نمد

لبه ی Oil Seal ارگونومی خاص خودش را دارد. یکی از علائم و دلايل خرابي کاسه نمد در صورتی بوجود می آید که فشار بیش از حد بر آن وارد شود یا مواد خارجی روی لبه های آن قرار بگیرد یا اینکه روغن کاری دیر صورت بگیرد. دلیل آخر بیشتر موجه می باشد زیرا در مورد آخر گرما به خاطر نبود روان کننده به شدت بالا می رود و همین امر نتیجه بروز اصطحکاک است. شما می توانید با برداشتن Oil Seal در هر مکانی و با مشاهده آن دریابید که آیا سیستم درست کار می کند یا خیر.

در صورتی که چند وقت پس از تعویض کاسه نمد ، سطح روی آن ترک برداشته است باید بدانید میزان حرارت یا فشار شدید تر از حدش را تحمل کرده و عمل روان کنندگی صورت نمیگیرد و همینطور موارد خارجی مثل گرد و غبار روی لبه های Oil Seal شما می نشیند. برای مثال در صورتی که روان کننده وجود نداشته باشد همانطور که گفتیم حرارت به شدت بالا می رود و سوختگی را بر سطح محصول مشاهده خواهیم کرد.

اما اگر ترک و نا همواری روی لبه ها کاسه نمد مشاهده کردید امکان دارد محفظه دور Oil Seal نیاز به تعویض داشته باشد زیرا از ورود گرد و غبار جلو گیری نکرده است. حتما دقت داشته باشید Oil Seal های سالم و مناسب می بایست لبه ای صاف و صیقلی داشته باشند.

تعویض کاسه نمد خراب

در این قسمت می خواهیم شما را اندکی درباره تعویض کاسه نمد ها راهنمایی کنیم. در واقع با خراب شدن این کاسه نمد روغن روانکننده به صورت کامل به بیرون ریخته می شد. یکی از علائم و دلایل خرابی کاسه نمد همین امر می باشد.


خب هم اکنون به شما چند نکته را می گوییم که بتوانید خودتان به راحتی با علائم و دلایل خرابی کاسه نمد کنار بیایید و قطعه خود را تعویض کرده و آن را به راحتی جایگزین نمایید.

پس از جایگزین کردن کاسه نمد می توانید دوباره به دل جاده بزنید. از این که به این مقاله توجه می فرمایید بسیار از شما سپاس گذاریم.

ابتدا باید سطح مقطع وسط کاسه نمد را به دقت نگاه کنیم و دریابیم که آیا سوراخ وسط آن متناسب با سایزی که ما می خواستیم هست یا خیر.

خب هم اکنون باید اطمینان حاصل کنیم که در صورت قرار دادن کاسه نمد در میل لنگ ، هیچ سطح تماس نامناسبی بوجود نخواهد آمد.

ما نباید در رفع علائم و خرابی های کاسه نمد باعث ایجاد خرابی دیگری شویم. برای همین داخل محفظه را باید به خوبی تمیز کنیم تا هیچ پلیسه و یا گگرد و غبار بین کاسه نمد و محفظه وجود نداشته باشد.

حالا باید حسابی سطح محفظه کاسه نمد و دور کاسه نمد را گریس مالی کنیم که هم عایق حرارتی خوبی باشد و هم بتواند به روان ترین حالت ممکن عمل آببندی را انجام دهد.

در

ميل سوپاپ چيست

کاسه نمد میل سوپاپ :یکی از مهمترین قطعات لاستیکی ماشین می باشد . وظيفه ميل بادامک يا ميل سوپاپ باز و بسته کرد سيلند ها توسط بادمک هاي متصل شده به آن ها در زمان بندي مناسب مي باشد.

در اين مقاله مي خواهيم به معرفي ميل سوپاپ و کاسه نمد به کار رفته در آن بپردازيم .

میل سوپاپ
درباره oil seal موجود در میل سوپاپ یا میل بادامک

عموما ميل سوپاپ ها بادمکي اضافه براي سوخت نيز دارند تا بتوانند عمل پمپاژ سوخت را نيز انجام دهند.

ميل لنگ توسط زنجير يا يک قطعه لاستيکي همچون تسمه عمل انتقال قدرت به ميل سوپاپ را انجام مي دهد . ميل بادامک در موتور هاي چهار زمانه داراي سرعتي برابر با 0.5 برابر سرعت کل و در موتور هاي دو زمانه سرعت برابري را دارد.

تامين نيروي ميل سوپاپ ها توسط تايپيت ها اسبک ها مي باشد .در برخي از موتور ها سيلندر در پايين ميل بادامک ( ميل سوپاپ) قرار دارد و تماس مستقيم بين اسبک ها و بادامک رخ مي دهد.

اهداف فوق باعث شده است که در برخي از موتور ها از دو ميل سوپاپ استفاده کرد.

حرکت میل سوپاپ در موتور ماشین

کاسه نمد ميل سوپاپ

شفت ها عموما حالتي دوار دارند و يک سيال روانکننده نيز دور آن ها مي باشد و به همين علت نيازمند درز بندي هستند که اين عمل را کاسه نمد میل سوپاپ در اين قطعه بر عهده دارد . جلوگيري از روان کننده از وظايف مهم اين oil seal مي باشد. کاسه نمد ميل لنگ درون خود اجزاء مختلفي دارد.

 براي مثال فنر و نمد فشرده شده و واشري کاسه اي دارد .Oil Seal هاي اين چنيني مي توانند در دسته قطعات لاستيکي قرار بگيرند اما بايد در نظر داشته باشيم جنس بدنه آن ها از فلز است پس ميتوانند جزء کاسه نمد هاي پشت فلزي يا کاسه نمد هاي استيل کربن باشند.

افقي يا عمودي قرار گرفتن ، دما ، اختلاف فشار ، نوع سيال ( از نظر خورندگي يا …) ، ويسکوزيته ايع و همينطور سرعت مايع روان کننده از عوامل تايين کننده نوع اين Oil Seal هاي مي باشد . اما بايد واقع بين باشيم زيرا هيچ قائده مشخصي براي انتخاب نوع Oil seal جز شرايط ديناميکي و متغير بيان شده نيست.

کاسه نمد میل سوپاپ یک کاسه نمد گرد است که در سر میل سوپاپ ، در آن سر سیلندر ها قرار دارد. همانطور که وظیفه اصلی یک Oil Seal ایجاب می کند ، این کاسه نمد نیز وظیفه آببندی میل سوپاپ و سر سیلندر ها را دارد. اکقر کاسه نمد ها از مواد لاستیکی محکم و قوی که دارای سطح تحمل فشار بالایی می باشند ساخته می شوند که البته این عمر باعث افزایش میزان عمر مفید این محصولات می شود. در کل Oil Seal محصولی مصرفی می باشد و طبیعتا به مرور زمان شروع به فرسوده شدن و ترک خورد می کند.

البته در برخی از مواقع ممکن است الاستومر درونی آن ها خشک شود و از بین برود. در صورت فرسودگی این محصول باید سرعی آن را تعویض کرد زیرا این عمر باعث بروز نشت روغن موتور می شود. روغن موتور از ایجاد اصطحکاک میان اجزاء درونی موتور جلوگیری می کند و در صورت نبود این روان کننده ، موتور جوش آورده و دود می کند. معمولا یک کاسه نمد معیوب یا بد می تواند باعث بروز مشکلاتی فنی در ماشین گردد که راننده را از ادامه رانندگی باز دارد و اولین نشانه آ« بیش از حد بالا رفتن دمای موتور می باشد.

علائم قابل مشاهده نشت روغن

یکی از مهم ترین علامت هایی که نشان دهنده از بین رفتن کاسه نمد میل بادامک هست نشت روغن موتور می باشد. مهر و موم میل بادامک معمولاً در بالای سر سیلندر به سمت عقب موتور و نزدیک دیوار آتش قرار دارد. هنگامی که آنها شروع به نشت می کنند، معمولاً در قسمت عقب موتور دقیقاً زیر درب سوپاپ اثری از روغن وجود دارد که گاهی اوقات می تواند به لبه ها یا گوشه های موتور سرازیر شود.

در

در انتخاب کاسه نمد مناسب چه عواملی مهم است ؟ در جواب این سوال باید گفت که موارد زیادی وجود دارند که در انتخاب کاسه نمد مهم هستند و از آنها نام خواهیم برد . با در نظر گرفتن این موارد می توان تشخیص داد کدام کاسه نمد با چه متریالی قابلیت ماندگاری بیشتری را در سیستم مورد نظر دارد.

انتخاب کاسه نمد مناسب
شرکت کار و صنعت تولید کننده انواع قطعات لاستیکی
  • درجه حرارت (Temperature)
  • سرعت (velocity)
  • اختلاف فشار
  • نوع و خصوصیات سیال روان کننده
  • عمودی یا افقی قرار گرفتن
  • عدم تطابق جداره داخلی و شفت

در انتخاب کاسه نمد یک شرایط یا قانون واحد وجود ندارد. برای انتخاب بهترین کاسه نمد باید همه ی مواردی که در پروسه در حال وقوع هست را مد نظر قرار دهیم. برای مثال : در صورتی که حرارت پروسه مذکور بالا باشد ، می بایست از کاسه نمد وایتون استفاده کرد. در حالتی دیگر در صورت وجود فشار شدید در حین آببندی می بایست از کاسه نمد تمام لاستیکی استفاده کرد.

انواع کاسه نمد بر اساس شکل لبه

شکل لبه ی محیط بیرونی کاسه نمد با توجه به نوع آن متغیر است. اما عامل تغییر چیست ؟ عوامل تغییر می توانند از موارد بالا باشند یا می توانند مواردی چون سرعت شفت و محیط مورد نظر یا شاخص های آلودگی باشند. محیط می تواند مربوط به سیالاتی چونروغن یا گریس باشد و همینطور در حالتی دیگر خراکی ها یا مواد شوینده باشند.برای مثال در صورت زیاد بودن سرعت شفت بهتر است از کاسه نمد های راهسازی استفاده کنیم. این عوامل بر انتخاب کاسه نمد مناسب بسیار اثر بخش هستند.

عکس

V_ring ( وی_رینگ)

به کاسه نمد های گری س نیز معروف هستند . این نوع برای آببندی گریس که ویسکوزیته چایینی دارد و حالت جامد تری دارد مورد استفاده قرار می گیرد. کاسه نمد مذکور لبه فنری ندارد و عموما با نام V-ring شناخته می شود . تصویر زیر نشان دهند یک V-ring می باشد .

وی رینگ
شرکت کار و صنعت تولید کننده انواع قطعات لاستیکی

یکی از مواردی که باعث نشت انواع روان کننده ها یا روغن ها به بیرون خرابی Oil Seal مورد نظر در آن سیستم می باشد. انتخاب کاسه نمد مناسب می تواند در عملکرد دستگاه ما تاثیر به سزایی دارد. این مشکلات را می توان از طریق درک بهتر انواع مواد آب بندی موجود، روش های انتخاب مجدد تعریف شده و استفاده مداوم از روش های جایگزینی برطرف کرد. هنگام انتخاب کاسه نمد باید 9 پارامتر مورد بررسی قرار بگیرد.

سرعت شفت در انتخاب کاسه نمد مناسب


حداکثر سرعت مجاز شفت تابعی از پایان شفت، خروجی، سوراخ محفظه و تمرکز محور، نوع سیال آب بندی شده و نوع ماده کاسه نمد است.

درجه حرارت در انتخاب کاسه نمد


محدوده دمای مکانیزمی که درزگیر در آن نصب شده است نباید از محدوده دمایی الاستومر سیل تجاوز کند. در صورت تجاوز این دما از حد مطلوب ، اثر آببندی را دیگر در سیستم مشاهده نخواهیم کرد.

فشار مطلوب برای کاسه نمد


بیشتر کاسه نمد ها معمولی فقط برای مقاومت در برابر کاربردهای فشار بسیار پایین (حدود 8 psi یا کمتر) طراحی شده اند. اگر فشار داخلی اضافی وجود داشته باشد یا پیش بینی شود، کاهش فشار ضروری است.

سختی شفت


با شفت هایی که سختی Rockwell (RC) 30 یا بیشتر دارند، عمر آب بندی طولانی تری را می توان انتظار داشت. هنگامی که در معرض آلودگی ساینده قرار می گیرد، سختی باید تا RC 60 افزایش یابد.

تحمل شفت و حفره


بهترین عملکرد آب بندی زمانی حاصل می شود که تلورانس های نزدیک شفت و سوراخ وجود داشته باشد. عوامل دیگر عبارتند از: خارج از مرکز محور، بازی انتهایی و لرزش.

روان کننده


روان کننده ها یا روغن ها یکی از مواردی هستند که به صورت مداوم با کاسه نمد ها سر و کار دارند که باعث می شود همیشه آن ها را در یک حالت لیز و بدون اصطحکاک برای آببندی نگاه دارند. توجه به ناسازگاری کاسه نمد، به ویژه با برخی مواد افزودنی و برخی روان کننده های مصنوعی، نباید نادیده گرفته شود، اما متأسفانه اغلب اوقات چنین است.